Het belang van simpele communicatie van complexe duurzame vraagstukken
Afgelopen weken zijn wij met het Polycentric team bezig geweest met het maken van explainer video’s voor het ESI-far communicatietraject van de Topsector Energie en NWO. We hebben voor deze opdracht verschillende onderzoekers gefilmd over hun gehonoreerde onderzoek binnen de energiesysteemintegratie. We worden tegenwoordig overspoeld met (vaak technische) informatie en zien soms door de bomen het bos niet meer. Daarom kan deze complexe materie vaak beter worden uitgelegd aan de hand van, bijvoorbeeld, korte pakkende ‘explainers’.
Wat is een explainer-video?
Een explainer-video is een video van 1 à 2 minuten waarin een product, idee of plan op eenvoudige en duidelijke manier uit te leggen. In dit type video wordt vaak gebruik gemaakt van animatie, dynamische tekst en andere bewegende beelden als hulpmiddelen.
Wat is het doel van het ESI-far communicatie project?
De energietransitie heeft een systeemintegratie-aanpak nodig waarbij verschillende technische, sociaal-maatschappelijke, economische en beleidsmatige aspecten integraal worden ontwikkeld.
Systeemintegratie is een complex begrip. Op dit moment is er nog onvoldoende kennis van het belang van systeemintegratie voor de energietransitie. Het is daarom noodzakelijk om dit belang op een heldere wijze over te brengen aan hen die hier mee te maken krijgen. Communicatie en community-building zijn belangrijke aspecten voor de kennis verspreiding van resultaten van de onderzoeken die door bedrijven zoals NWO en/of Topsector Energie zijn uitgezet.
Door het ontwikkelen van laagdrempelige, aansprekende en aantrekkelijke communicatie, kunnen andere -niet wetenschappelijke-stakeholders worden geïnspireerd om deze kennis in de praktijk toe te passen.
Voordelen van explainer video’s
We zijn een wereld geworden die communiceert in 140 tekens. Onze aandacht staat te koop en we zijn constant in strijd met alle afleidingen die het internet ons geeft. Om effectief te zijn, moeten communicatiestijlen worden aangepast om nog duidelijker, beknopter en overtuigender te zijn. Het gebruiken van explainer video’s kan daarom vele voordelen met zich mee brengen:
Grijpt makkelijk de aandacht
De gemiddelde persoon op internet heeft een aandacht spanne van acht seconden. Als de inhoud op een pagina niet binnen acht seconden de aandacht trekt, gaan mensen door naar een volgende pagina. Hoe langer u de aandacht van uw publiek vasthoudt, hoe groter de kans dat ze meer tijd op uw pagina doorbrengen. Een video is vaak aantrekkelijker dan een standaard tekst en afbeeldingen.
Het vertelt een verhaal
Wetenschappers en andere technische experts beginnen een rapport vaak met data en statistieken. Hoewel deze krachtig kunnen zijn en geloofwaardigheid toe te voegen, kan te veel data te snel vervelen. Door na te denken over hoe de informatie tot een verhaal kan worden verwerkt, wordt de inhoud direct aantrekkelijker.
Beknopt
Beknoptheid in communicatie is een sleutel in het communiceren van complexe informatie. Explainers proberen zoveel mogelijk informatie te geven in een zo kort mogelijke tijd. Het schrijven van een korte storyline kan lastig zijn, maar het eindresultaat is een mooie boodschap die aan slaat bij het publiek.
Je kan creatief zijn
Wees niet bang zijn om te experimenteren. Je kunt spelen met innovatieve animaties of bijvoorbeeld interessante muziek op de achtergrond afspelen; dit is je kans om je publiek een onvergetelijke kijkervaring te geven. Een video die mensen verrast zal hen veel meer bijblijven.
Het is dus belangrijk dat explainer video’s boeiend zijn, met een informatieve, duidelijke boodschap die makkelijk te begrijpen is. Check onze explainers voor de TSE en NWO komende maand en voor meer informatie kun je ons hier contacten.